Dovolujeme si s Vámi sdílet radostnou zprávu, že překlad Pavliny Krámské - “Letní deště”, tchajwanského autora Tong Wei-gera je v širší nominaci na Cenu Josefa Jungmanna.
Gratulujeme!!!
Autor knihy tchajwanský spisovatel Tong Wei-ger letos navštívil Českou republiku v rámci našeho letošního programu ”Já člověk – Myslet jako ostrov - propagace tchajwanské literatury v ČR“.

Tong Wei-ger (Tchung Wej-ke 童偉格, * 1977) se narodil na severu Tchaj-wanu. Vystudoval na Katedře cizích jazyků Národní tchajwanské univerzity a posléze také na Katedře divadelních studií Národní umělecké univerzity v Tchaj-peji, kde v současné době také přednáší. Je autorem povídek, románů, esejů i divadelních her. Řada z nich byla oceněna prestižními domácími literárními cenami. Do češtiny byly přeloženy jeho povídky Zbohatnout (viz Plav 9/2021) a Můj dědeček a román Si Pej Jü (2010, č. Letní deště, 2023). Jeho nedávná zkušenost s editováním antologií věnovaných Bílému teroru na Tchaj-wanu ho motivovala i k napsání posledního románu La-po-te-šʼ luan-šu (Labordova náhodná čísla, 2024), který zpracovává téma holocaustu. 

Pavlína Krámská (* 1978) vystudovala sinologii a kulturologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a následně absolvovala doktorské studium v oboru teorie a dějiny literatur zemí Asie a Afriky. Od roku 2013 pracuje jako editorka a překladatelka nakladatelství Mi:Lù Publishing. Dlouhodobě se věnuje tchajwanské a environmentální literatuře. Z tchajwanských autorů do češtiny přeložila díla spisovatelů Liou Kche-sianga, Wu Ming-iho, Liao Chung-ťiho, Jang Mua a Tchung Wej-keho. Je také autorkou knih pro děti, na kterých spolupracuje s ilustrátorem a malířem Tomášem Řízkem. Obrázková kniha Kluk a Měsíc (2013) získala čestné uznání v japonské soutěži Muzea obrázkových knih Oshima.

Napsali o autorovi:

Tong Wei-ger vždy hledá nové způsoby psaní románu. V cenami ověnčených Letních deštích využívá různých literárních technik, jako je převíjení, opakování, přeskakování a zadržování, aby znovu poskládal fragmenty smrti a rodinné historie. Zpochybněním hranic vyprávění ukazuje jeho nové možnosti.

(MOC, Taiwan, 2024)